- Objavljeno: 09.02.2018.
HGK i hotelijeri: Stopu PDV-a u turizmu treba smanjiti na 13 odnosno 10 posto
Stopa PDV-a za smještaj i ugostiteljstvo u Hrvatskoj trebala bi se izjednačiti s onima koje imaju zemlje na Mediteranu, i to tako da od početka 2019. i na smještaj i ugostiteljstvo bude 13 posto, a da se u iduće tri do četiri godine smanji na 10 posto, prijedlog je iz studije o utjecaju stope PDV-a na turizam koja je u petak predstavljena u HGK. Studiju "Analiza utjecaja stope PDV-a na konkurentnost djelatnosti smještaja i ugostiteljstva Hrvatske" izradila je konzultantska zagrebačka tvrtka HD Consulting u suradnji s još nekim institucijama i na inicijativu Udruge hotelijera pri HGK, a na gotovo sto stranica sadrži uz ostalo i procjenu izravnih ekonomskih i fiskalnih učinaka različitih stopa PDV-a na kumulativno razdoblje od pet godina, 2017. do 2021., uz usporedbu te stope u Hrvatskoj s konkurentskim zemljama Mediterana te ostatkom EU-a.
Zahtjevi su zapravo vrlo jednostavni i na tragu onoga što imaju konkurentske zemlje odnosno 25 zemalja članica EU-a, a to je stopa PDV-a za smještaj od 10 posto, rekao je predsjednik Udruge hotelijera pri HGK i nacionalne udruge hotelijera UPUHH Ronald Korotaj, koji smatra i da je sada pravo vrijeme za porezna smanjenja jer je pozicija turističke Hrvatske odlična, a i veliko je zanimanje investitora."Predstavili smo nedavno i ministrima ovu studiju i (...) želimo samo iste uvjete poslovanja kao naši konkurenti i drugi u EU. Voljeli bi stoga čuti zašto je to nemoguće odnosno argumente zašto si Hrvatska dopušta luksuz da ima tako visoke stope PDV-a u turizmu, kada manje-više svi, uključujući i Francusku, Španjolsku, Austriju i druge već godinama imaju stopu 10 postom, a neke i nižu", kazao je Korotaj. Ne vjeruje da je realno da će iduće godine dobiti manju stopu PDV-a, ali vjeruje da će argumentima koje imaju za smanjenje potaknuti ozbiljna razmišljanja što sve turizam može s nižom stopom.
Potpredsjednik HGK Josip Zaher je kazao da je studija pokazala da učinci sadašnje stope PDV-a na smještaj od 13 posto i 25 post na ugostiteljstvo, ne daje ozbiljne pozitivne ni ekonomske učinke te u svakom smislu umanjuje konkurentnost usluga smještaja i ugostiteljstva u hotelima i kampovima u Hrvatskoj u odnosu na Mediteran, ali i šire u EU.
Predstavljajući u ime HD Consultinga najvažnije naglaske studije Branko Bogunović je istaknuo da dijelom i zbog visokih stopa PDV-a investicije u turizmu već zaostaju 40 do 50 posto za onima od 7 milijardi eura predviđenih Strategijom razvija turizma do 2020.
Istaknuo je i da je Hrvatska prema indeksu konkurentnosti Svjetskog ekonomskog foruma i prema kriteriju utjecaja oporezivanja kao poticaja zapošljavanja i investicija u turizmu rangirana na 132. odnosno 130. mjestu od 136 zemalja svijeta, što također svjedoči o nužnosti uspostave konkurentnijeg okvira za poslovanje i razvoj turizma.
"I u EU snižena stopa PDV-a za turistički smještaj i ugostiteljstvo prepoznata je kao instrument podizanja konkurentnosti, budući da većina zemalja EU primjenjuje snižene stope PDV-a ze te usluge, a određene zemlje i za ostale turističke sluge, ostvarujući time konkurentniji okvir za poslovanje i razvoj turizma", poručio je Bogunović.
Po podacima koje je iznio, uvođenjem višeg PDV-a na ugostiteljske usluge od 1. siječnja 2017., s 13 na 25 posto, ostvareni je tek manji pozitivni fiskalni učinci na kratki rok, odnosno u prvoj godini primjene 630 milijuna kuna temeljem PDV-a, poreza na dobit te poreza i doprinosa na plaće, a što se iz godine u godinu smanjuje.
"Primjeri drugih država koje su povećavale stope pokazuju da će nakon povećanja stope PDV doći do povećanja porezne evazije i sive ekonomije, pogotovo u ugostiteljstvu, a obuhvate li oni samo 5 posto ukupnog fiskalnog prihoda smještaja i 10 posto prihoda ugostiteljstva već od 2019. će prema novim stopama država prihodovati manje nego prema onim stopama iz 2016.", upozorio je Bogunović, dodajući da se stoga u analizi ističe da bi dugoročno stopa PDV-a od 10 posto na smještaj i ugostiteljstvo dala veće fiskalne učinke već od 2025.
U vezi ekonomskih učinaka PDV-a, studija je naznačila da je uvođenje više PDV stope na ugostiteljske usluge u 2017. imalo negativne učinke te da zapravo više PDV stope uopće nemaju uporišta.
U odnosu na stope PDV-a na smještaj i ugostiteljske usluge od 10 posto, postojeće stope od 13 i 25 posto u turizmu kumulativno za razdoblje 2017.-2021. znače direktne negativne učinke od 10,1 milijarde kuna ili 41 posto manje sektorskih investicija, a bit će i oko osam tisuća ili čak 71 posto manje novozaposlenih u sektoru. Trpjet će i investicije, pogotovo dugoročne, jer, kako je pokazala analiza, aktualne PDV stope znače minimalno 200 hotela manje u idućih 10 do 15 godina.
Očekuje se i da će razlika u dugoročnoj namjeri investiranja između nove više PDV stope i smanjenih stopa PDV na smještaj i ugostiteljstvo iznositi minimalno 10 milijardi kuna do 2021. Pod pretpostavkom dugoročnog zadržavanja postojećih visokih stopa PDV te time i sličnog intenziteta namjera investiranja poduzeća do 2030. godine, Hrvatska izgubila više od 2,5 milijardi eura potencijalnih turističkih investicija, pokazala je uz ostalo studija.