Prvi dio srpnja turistički slabiji, ostatak sezone u dobrom smjeru

Slika /arhiva/uhpa-new-logo.jpg

Prvi dio srpnja u hrvatskom turizmu prolazi očekivano, s nešto slabijim 'punjenjem' kapaciteta zbog pomicanja školskih praznika i godišnjih odmora na glavnim stranim tržištima na kraj srpnja te zbog nešto lošijeg vremena, ali nema mjesta panici, nego treba kvalitetno odraditi ostatak glavne sezone i posezonu, za što su najave dobre.

Ocjenjujući tim riječima trenutno stanje u turizmu, predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) i potpredsjednik Europskog udruženja nacionalnih udruga putničkih agencija (ECTAA) Boris Žgomba za Hinu naglašava da nitko iz sektora nije ni tvrdio da će ova sezona biti laka te da će se i do ponavljanja lanjskih odličnih rezultata doći teško.

"Ako se ostvare dobre najave s većine tržišta za kraj srpnja, kolovoz i rujan, koji sve više postaje dio glavne sezone, moguće je da se lanjski fizički rezultati premaše za par postotaka", kaže Žgomba, dodajući da u svemu ne treba zanemariti ni ovogodišnje 'jače djelovanje' konkurencije, Turske, a posebno Grčke i Španjolske.

Te se dvije turističke zemlje, nakon par godina pada zbog krize, ove godine 'vraćaju' na europska tržišta jakim marketingom i ulaganjima u promociju, pa i sniženjem cijena, što će zasigurno privući brojne Europljane i pridonijeti oporavku turizma u tim zemaljama, čime bi se mogle 'vratiti' na brojke od prije dvije-tri godine.

"No, i one će, kao i neke druge jake turističke zemlje 'izgubiti' velik broj turista iz Rusije, i puno više nego Hrvatska, u kojoj to tržište čini malu 'bazu' i može taj minus nadoknaditi s drugih tržišta", kaže Žgomba.

I on, kao i resorni ministar te drugi u turističkom sektoru, ističe da hrvatska odredišta koja razvijaju kvalitetan turistički destinacijski menadžment i atraktivne proizvode u prvom dijelu srpnja nemaju problema s 'punjenjem'. To se razdoblje za turizam pokazuje 'osjetljivim' već nekoliko godina, što je poznato, pa se u skladu s time može i planirati.

"Osloniti se pritom samo na individualne dolaske turista i last minute ponudu svakako nije dovoljno, jer se 'individualci' mogu zbog lošeg vremena ili drugih razloga predomisliti ili odgoditi dolaske, što bi se moglo premostiti organiziranim dolascima", poručuje Žgomba.

No, dodaje da je i to, kao i ostali komercijalni uvjeti poslovanja, ipak odluka svake turističke kompanije i davatelja usluga, a ne strukovnih udruga, Ministarstva, HTZ-a ili države.

Koliko mu je poznato, agencije i hotelijeri te drugi pružatelji smještaja zbog lošeg vremena u prvom dijelu srpnja ne bilježe otkaze rezervacija, ali ni pojačan odaziv na last minute i druge akcijske ponude u turizmu, kojih ima zbog nesigurnosti i oscilacija u punjenju.

Sezona s dosta oscilacija

U ocjenama i prognozama sezone sa Žgombom se većinom slažu i iz pojedinih turističkih agencija, među kojima i iz Atlasa, čiji predsjednik Uprave Ivan Gadže ističe kako su u ovoj sezoni dosta prisutne oscilacije, zbog čega će rezultate sezone moći predvidjeti tek kroz nekoliko tjedana.

Smatra i da za procjenu ove sezone treba uzeti u obzir nekoliko faktora koji nisu pozitivno utjecali na hrvatsko tržište, poput ukrajinske krize i manjka turista iz te zemlje, kao i iz Rusije zbog devalvacije rublje. Iako ni iz jedne od te dvije zemlje Hrvatska još nema 'milijune' turista, itekako su važni zbog potrošnje, jer dolaze avionima i borave dulje od turista s tradicionalnih emitivnih tržišta.

Unatoč tome, pa i lošijem vremenu, u Atlasu su brojke za sada u redu i, osim ove sezone, Gadže poručuje da je bitno ne izgubiti iz vida dugoročni, strateški razvoj turizma.

Direktor Kompasa Ivan Pukšar ističe i problem često krivog interpretiranja statističkih podataka Državnog zavoda za statistiku ili Hrvatske turističke zajednice po mjesecima, na koje se, kako smatra, ipak može osloniti, kao i na podatke vlastitog poslovanja, koji pokazuju porast prometa Kompasa od 8 posto u odnosu na lanjskih prvih šest mjeseci. Sve ostale i, kako kaže, 'odokativne metode' smatra neozbiljnima.

Unatoč prvom dijelu srpnja koji je, po njemu, ispod očekivanja, slijedom najava očekuje se dobar i 'pun' kolovoz te još bolji rujan pa i listopad, za koji se već sada za turističke grupe i poslovne skupove traži krevet više.

Ističe i da srpanjsku 'rupu' u turizmu uobičajeno obilježava situacija u kojoj hoteli podignu predsezonsku nižu cijenu prema višoj, uz brojne akcije odnosno spuštanje cijena, što u hrvatskom turizmu u srpnju vidi zadnjih 20 godina, pa to nije novost. (Hina, Tatjana Miščančuk)



Pisane vijesti