Turističko gospodarstvo ove godine očekuje porast prihoda za 7 posto u odnosu na 2018., no zbog rasta troškova rada za 8,6 posto dobit bi mogla biti manja za oko 5 posto, što prati i smanjenje investicija u sektoru od 20 posto, a zbog usporenog bukinga i neizvjesnosti ponavljanje lanjskih rezultata neće biti neuspjeh, procjene su Hrvatske udruge turizma (HUT). Predsjednik HUT-a Veljko Ostojić je te i druge podatke iz sektora turizma te prognoze za ovu godinu iznio na predstavljanju prve tromjesečnu publikaciju HUT-a "Turistički impuls Q1 2019", koju je izradila konzultantska kuća HD Consulting.
"Prognozirani porast troškova rada ove godine u turističkom sektoru, odnosno u najvećim turističkim kompanijama koje smo istražili, veći je od očekivanog porasta prihoda, i to najviše zbog porasta plaća, bez čega je teško privući radnike, a kako to utječe i na smanjenje profitabilnosti kompanija već ove godine su primjetne i 20 posto manje investicije. Za manje investicije razlozi su i neizvjesnost, usporavanje i preusmjeravanje potražnje, što ove godine prati gotovo sve mediteranske turističke zemlje, osim Turske, kao i još uvijek nekonkurentno poslovno okruženje u Hrvatskoj", ocijenio je Ostojić.
Upozorio je i da se pad investicija u turizmu može očekivati i u idućem razdoblju od 2020. do 2021., i to za oko 33 posto u odnosu na razdoblje 2018. i 2019.
"Ako želimo bolje brojke u turizmu potrebno je efikasnije djelovanje, pojačati promociju, iako HTZ i sustav turističkih zajednica to već dobro rade, a zbog investicija je iznimno važno mijenjati i uvjete poslovanja. Očekujemo stoga promjene i usvajanje naših prijedloga kako bi Hrvatska bila konkurentnija u turizmu, ako ne baš globalno, bar na Mediteranu", kazao je Ostojić.
Za potrebe publikacije "Turistički impuls" provedeno je anketno istraživanje među 15 vodećih turističkih kompanija u Hrvatskoj, koje, kako je rekao Ostojić, čine 40 posto ukupnog prihoda u turizmu i oko 80 posto ukupne dobiti.
Svi oni ove godine očekuju općenito usporavanje rasta prihoda, profitnih marži i investicija, a ne očekuju ni puno bolju godišnju zauzetost kapaciteta od lanjskih, koja je lani najviša bila u hotelima, 44 posto i slično se očekuje i ove godine.
"Najviši rast prihoda po krevetu/osobi ove se godine očekuje u kampovima, za oko 13 posto, u hotelima za 6 posto, a u naseljima za 3 posto u odnosu na 2018. godinu. Analiza je pokazala i da se rast prihoda ostvaruje uglavnom temeljem porasta cijena i izvan smještajnog prihoda budući zauzetost stagnira ili tek minimalno raste", naglasio je Ostojić.
Konzultantica iz HD Consultinga Sanja Čizmar napominje i kako su u publikaciji zapravo rezultati najjačih kompanija, ali bi, ako bi se gledao cijeli turistički sektor, rezultati pa i prognoze bili i lošiji, od zauzetosti do drugih.
U publikaciji se kao obilježje i ove i iduće turističke sezone posebno ističe tržišna neizvjesnost, među ostalim i zbog sve kasnijih rezervacija dolazaka turista, nepovoljnih gospodarskih kretanja na ključnim emitivnim tržištima u Europskoj uniji, kao i povratka tržišta istočnog Mediterana, posebno Turske, koja povoljnim cijenama ove godine privlači brojne Nijemce i druga tržišta, dok se za Hrvatskoj iz Njemačke, kao i s brojnih drugih tržišta, očekuje jak last minute buking.
"U Njemačkoj, kao jednom od najvećih emitivnih turističkih tržišta, buking za ljeto u Hrvatskoj je usporen, nakon siječnja nešto je malo poboljšan u veljači, ali je još teško reći što će se događati. Svi vjeruju da će nakon Uskrsa i prvosvibanjskih praznika svibanj biti 'težak', da potom slijedi odličan lipanj, ali i neizvjesni srpanj i kolovoz, što ne muči samo Hrvatsku nego i druge zemlje. Godina je jednostavno neizvjesna", rekao je Ostojić, dodajući da se bolji rezultati teško mogu očekivati iz Italije zbog recesije, a nejasno je i kako će brexit utjecati na dolaske iz Velike Britanije. (Hina/FaH)
Ostale vijesti