Edukativne radionice s temom „Kulturni, sportski i socijalni turizam - izazovi i prilike“

Udruga nezavisnih putničkih agenata Hrvatske (UNPAH) nastavila je s provedbom projekta „Diversifikacija DMK proizvoda i destinacija pametnom/fokusiranom specijalizacijom za kulturni, sportski i socijalni turizam - Turizam, sport i kultura za sve“ koji provodi uz potporu Ministarstva turizma i podršku Hrvatske turističke zajednice. 

Poslije okruglog stola, kojim je započeo novi ciklus, održanog u Puli 19. listopada, u okviru Dana hrvatskog turizma, 27. listopada u Bolu na Braču, održana je radionica "Kulturni, sportski i socijalni turizam - izazovi i prilike" na kojoj su se sudionici bavili pitanjima tko su naši novi mogući korisnici, prepoznajemo li potencijal niša seniorskog turizma, imamo li sadržaje i proizvode za sofisticirane korisnike treće dobi koji često putuju, obilno troše izvan sezone i dolaze iz Europe, ali sve više i iz Azije te imamo li turističke sadržaje za mlade korisnike, za znanstveni, edukativni, kreativni, kulturni i sportski  turizam.

Razmotrena su i pitanja je li Hrvatska pristupačna gostima s posebnim potrebama i kako se prilagoditi novim tržišnim nišama te kakve su nove razvojne mogućnosti gradskog, sportskog, edukativnog i kreativnog turizma za potrebe destinacija i specijalističkih destinacijskih proizvoda, odnosno DMK. Tako je, primjerice, o promociji turizma specijalnih interesa govorio Luka Lukčić kroz projekte Hrvatske turističke zajednice, dok je o promociji kulturnog, sportskog i socijalnog turizma preko EDEN destinacija u Hrvatskoj izlagao Milo Sršen, a hrvatske primjere dobre prakse socijalnog turizma i DMK predstavila je Ksenija Keča sa Sveučilišta Libertas.  

Treća u nizu od sedam edukativnih radionica s temom „Kulturni, kreativni i foto turizam u funkciji razvoja  destinacija i DMK- Izazovi i prilike“ održana je 4. studenoga u Vukovaru u suradnji Turističke zajednice Vukovarsko-srijemske županije i Udruge nezavisnih putničkih agenata Hrvatske (UNPAH), a uz potporu Ministarstva turizma. Tridesetak sudionika bavilo se pitanjima novih korisnika i razvojnih mogućnosti foto turizma, kulturnog i kreativnog turizma za potrebe destinacija i specijalističkih destinacijskih proizvoda.

Radionicu su otvorili direktorica Turističke zajednice Vukovara Jasna Babić, predsjednik UNPAH-a Zlatko Kukec i u ime Ministarstva turizma Bosiljko Domazet, posebno ističući potpore koje takvim projektima daje Ministarstvo.

Autor i voditelj radionice foto turizma u NP Brijuni Marko Vrdoljak prenio je iskustva razvoja ovog oblika kreativnog turizma, naglasivši dobrobit koju može donijeti destinaciji, posebice s obzirom na široki doseg rasprostranjenosti turističkih fotografija kroz različite društvene mreže i slične medije. Naime, posljednjih nekoliko godina, na foto radionici koju održava dva puta godišnje, polaznici od djece do najstarijih zaljubljenika u fotografiju uče kako što uspješnije snimiti ljepote prirode, što je najbolja promidžba Brijuna.

O društvenim mrežama u razvoju i promociji turizma posebice kulturnog, sportskog i socijalnog, govorio je Bosiljko Domazet podsjetivši da je dobit od turističkih oglasa na Facebooku porasla za 56 posto te ukazao na važnost turističke promidžbe na društvenim mrežama spominjući Muzej vučedolske kulture kao dobar primjer promidžbe kulturnog turizma i korištenja novih tehnologija u predstavljanju postava. 

O važnosti kulturnog turizma i europskog projekta EDEN destinacija, govorio je Milo Sršen, koji je donedavno vodio ove projekte, istaknuvši kako je odabrana tema „Turizam i kultura“ za novi izbor EDEN destinacije prilika za manje gradove i turistički manje razvijene regije, posebno na kontinentu. Upravo je o strogim kriterijima za izbor EDEN destinacije govorila direktorica Turističke zajednice Nina Marija Dejanović, jer je grad Nin bio nacionalni pobjednik u RH po temi „Turizam uz vode” 2009./2010. godine, dok su finalisti bili Fužine, Ilok, Karlovac i Krapanj. O destinacijskom marketingu u praktičnoj provedbi kroz omladinski i sportski turizam, navodeći dobre primjere, govorio je Tomislav Klarić, iz UNPAH-a, dok je turističke potencijale Vukovarsko-srijemske županije predstavila direktorica TZ Vukovara Jasna Babić.

Zaključno,Vlasta Klarić, voditeljica projekta, osvrnula se na korisnički segment kulturnog i socijalnog turizma s posebnim naglaskom na turizam mladih i seniora. Trenutno više od 128 milijuna građana u Europskoj uniji u dobi  je između 55 i 80 godina, što predstavlja oko 25 posto ukupnog stanovništva, prema studiji „Europe the best destination for seniors“. Eurostat navodi da su, u 2014. godini, 37 posto ukupnih noćenja ostvarili turisti u dobi 55-80 godina starosti i više, te da su 31 posto noćenja ostvarili mladi. Pri tome pet najjačih tržišta ostvarenih seniorskih putovanja su Njemačka, s ostvarenih 237 milijuna putovanja, Francuska s ostvarenih 226 milijuna putovanja, Velika Britanija sa 160, Španjolska sa 130 i Italija s 55 milijuna putovanja osoba 55+, što je ukupni potencijal više od 800 milijuna korisnika.

Upravo ta kategorija korisnika putuje „pametno” izvan sezone, u vrijeme kada nema gužvi, kada je  boravak u destinaciji  ugodan i miran, kada su im na raspolaganju sve usluge bez velike gužve i slično. Oni putuju više puta godišnje i na duže vrije uživajući u drugoj mladosti. Putuju s velikim zanimanjem za gradove i kulturna zbivanja, polažući važnost na specifične i prilagođene usluge, ne odbacujući luksuz, imaju više vremena, dobar potrošni kapacitet i traže bolju kvalitetu života. Podložni su navikama i često se vraćaju se na isto mjesto, entuzijastični su, istraživački raspoloženi, traže rast i transformaciju kroz putovanja, nove spoznaje i nove prilike da upoznaju nove ljude, društva i kulture.

Razvila se i polemička rasprava o tome koliko Ministarstvo turizma pomaže u razvoju kontinentalnog turizma te kako promijeniti njegov minimalni udjel u ukupnom hrvatskom turizmu.

Sudionici radionice zaplovili su Dunavom brodom „Bajadera“ vukovarske turističke agencije Danubium Tours kako bi gradske vizure Vukovara vidjeli s dunavske strane, a potom su posjetili Muzej vučedolske kulture, kojega su u komentarima istaknuli posve prikladnim za novi izbor EDEN destinacije s temom „Turizam i kultura“.

U anketi poslije radionice, sudionici su događanju dali visoku ocjenu, ali i predložili češće provođenje ovakvih projekata na istoku Slavonije uz više okruglih stolova i uključivanje lokalnih dionika koji će dati konkretne prijedloge i rješenja. Također, predlažu obradu teme povezivanja DMO i DMK te lokalnih dionika u kreiranju novih turističkih proizvoda, kao i predstavljanje trendova na području RH i EU uz naglasak na temama prirode i eno-gastronomije.



Pisane vijesti